Er is een wetswijziging nodig om het nieuwe openbaarvervoerplan voor Zeeland mogelijk te maken. Het provinciebestuur heeft een brief gestuurd aan het kabinet met de vraag of niet alleen grote bussen, maar ook flextaxi’s en deelauto’s kunnen worden aangemerkt als openbaar vervoer. Kan dat niet, dan komt de aanbesteding in de problemen en is het hele Zeeuwse ov-plan niet uitvoerbaar.
“Het is nodig dat een aantal dingen wordt aangepast in de wet- en regelgeving”, zegt gedeputeerde Harry van der Maas. In een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen dringt Zeeland aan op niets minder dan wijziging van de Wet personenvervoer 2000.
Aanbesteding
In het Zeeuwse ov-plan, dat op 1 januari 2025 van start moet gaan, rijdt niet meer door ieder dorp een bus, maar worden reizigers met bijvoorbeeld deeltaxi’s naar haltes buiten het dorp gebracht. Maar die nieuwe vormen van kleinschalig vervoer vallen volgens de huidige wet niet onder het openbaar verover. De wetswijziging is nodig om de aanbesteding van deze vervoersvormen in goede banen te leiden.
“De flextaxi, de deelfiets, de deelauto en de buurtbus moeten de benaming openbaar vervoer of publiek vervoer krijgen”, zegt Harry van der Maas. De provinciebestuurder realiseert zich dat dat geen kwestie is van een pennenstreek, maar een lang traject.
De provincie wil dat ook studenten in Zeeland straks gebruik kunnen maken van het nieuwe fijnmazige vervoersnetwerk. Dus niet alleen reizen met de trein of bus, maar met alle vervoersmiddelen. Daarom wil Van der Maas ook dat de ov-kaart voor studenten bruikbaar is in de buurtbus en de deelauto. Hij roept Den Haag op hieraan mee te werken: “Zorg er nou voor dat de studenten in heel Zeeland kunnen reizen met hun kaart.”
Doelgroepenvervoer
De provincie roept Den Haag verder op om de barrières tussen openbaar vervoer en doelgroepenvervoer te slechten. Denk daarbij aan mensen die voor hun vervoer een indicatie hebben op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning. De provincie wil dat alle kleine busjes worden aangestuurd vanuit één centrale, ongeacht hoe de betaling is geregeld.
Tot slot vraagt de provincie aan Den Haag om mee te betalen aan het ov-proefproject dat Zeeland wil starten. Het idee is dat de rest van Nederland over een paar jaar kan meeprofiteren van het openbaar vervoer dat in onze provincie is uitgetest. Van der Maas wil nog niet aangeven hoeveel geld Zeeland hiervoor wil van het Rijk.