Weense virtuositeit op flauto traverso en fortepiano

Afgelopen zaterdagavond wervelde het in het Oude Stadhuis van Tholen van overrompelende Weense virtuositeit op flauto traverso en fortepiano.

Traverso speler Raymond Honing en fortepianist Ursula Dütschler speelden van de Weense Klassieken Wolfgang Amadeus Mozart en Ludwig van Beethoven arrangementen van o.a. sonates voor viool en fortepiano, voor de 8-kleppenfluit bewerkt door de Frans-Nederlandse fluitist uit de 19e eeuw, Louis Drouet.

Het programma werd echter geopend met een verrassend Rondo van Mozart’s zoon Franz Xaver, dat volgens Raymond Honing een welhaast Schubertiaanse allure heeft.
Mozart’s vioolsonate in e, bewerkt voor fluit door Raymond Honing zelf, klonk op de kopieën van instrumenten uit het eerste decennium van de 19e eeuw buitengewoon subtiel. Een bijzondere ervaring was dat de viool niet werd gemist, dat de flauto traverso de rol van de strijker overtuigend wist over te nemen.

De “woeste” Beethoven, met zijn muzikale verrassingen en humor vergde het uiterste van vooral de fortepiano, die tot het ultimum van zijn mogelijkheden werd uitgebuit. Het prachtige instrument, eigendom van de fortepianist, klonk onder de handen van Ursula Dütschler rijk geschakeerd. Het betrof een kopie van een instrument dat gebouwd is in Wenen in 1805 door de gebr. Schanz, waar Joseph Haydn een fortepiano van bezat.

Het duo Honing-Dütschler, voor dit concert uitgenodigd door de Stichting Anthonie Keldermans Concerten, getuigden over grote muzikale en technische kwaliteiten te beschikken, volledig ten dienste gesteld aan een stijlgetrouwe interpretatie van de composities uit de eerste Weense School.

De fraaie historische ambiance en kamermuzikale akoestiek van de hal van het Thoolse Oude Stadhuis droegen bij aan deze intense beleving van de muziek van de Weense Klassieken Mozart en Beethoven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 − vijf =