Home Nieuws Waterpoort zet streekproducten op de kaart met lokale ondernemers

Waterpoort zet streekproducten op de kaart met lokale ondernemers

429
0

Streekproducten letterlijk bij ondernemers en inwoners op de kaart zetten. Dat is het doel van het event ‘De kracht van lokaal: streekproducten uit Waterpoort’. En daar gaat op 8 november hard aan gewerkt worden als voedselproducenten, horeca- & retail ondernemers uit de 6 gemeenten rondom het Volkerak-Zoommeer elkaar ontmoeten en op zoek gaan naar meer samenwerking. Deze ondernemers kunnen er samen voor zorgen dat consumenten de rijkdom van regionale producten beter leren kennen en waarderen.

Trots
Thomas Zwiers, voorzitter van de gebiedssamenwerking Waterpoort is trots op de kwaliteit en verscheidenheid van de producten uit de regio. ‘Wij willen zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met onze mooie streekproducten, van de Bergse ansjovis via de Thoolse Alvantho aardappel naar het heerlijke fruit en meer: dit gebied heeft alles om een groot deel van het jaar uit eigen regio te kunnen eten, thuis of bij restaurants. Daarnaast willen wij een sterk netwerk rond de verschillende streekproducten creëren, omdat we weten dat samenwerking voor ondernemers altijd kansen biedt. De ontmoetingsdag op 8 november is gericht op kennismaken, van elkaar leren en samenwerking.”

Gevarieerd programma
Tijdens de bijeenkomst in Museum De Meestoof in Sint Annaland staan streekproducten centraal. In de ochtend is er een afwisselend programma met sprekers uit de agrifood- en horecasector. Godfried van der Lugt, Managing Director van restaurantgids Gault&Millau Nederland verzorgt een presentatie over het belang van streekproducten voor de horeca. Hij gaat daarna in gesprek met regionale agrarische en horecaondernemers, die ieder op hun eigen manier streekproducten dichter bij de inwoners willen brengen. Zoals Pieter Bosters van restaurant Mijn keuken uit Wouw: “Door streekproducten kunnen wij ons onderscheiden. En wat is er mooier dan in de ochtend kraakverse producten halen bij de lokale teler die ’s avonds op het bord van mijn gasten liggen?”
Daarna kunnen deelnemers via speeddates nieuwe mensen leren kennen en hun netwerk uitbouwen, gevolgd door een gezonde, verse streeklunch. In de middag zijn er mini-excursies naar drie bijzondere Thoolse bedrijven, die actief zijn met streekproducten.

Ondernemers, doe mee!
Agrarisch ondernemers, horeca, retail en logistieke partners in de food sector kunnen gratis deelnemen aan de ontmoetingsdag Streekproducten: de Kracht van Lokaal. Met name ondernemers uit de gemeenten Bergen op Zoom, Halderberge, Moerdijk, Goeree Overflakkee, Steenbergen en Tholen worden uitgenodigd om deel te nemen. Meld je online aan via: bit.ly/dekrachtvanlokaal.

Horecaondernemer Pieter Bosters en Joost van Nijnatten van ’t Kaasatelier op zoek naar inspirerende streekproducten bij teler Michiel Teelt. (Foto: De Smaak van de Brabantse Wal & omgeving)
Horecaondernemer Pieter Bosters van restaurant Mijn Keuken in Wouw in gesprek met Godfried van der Lugt, directeur van restaurantgids Gault&Millau over de rol van streekproducten in de Nederlandse horeca. (Foto: Communicatie met Smaak)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

19 − 19 =