Tholen veiliger en beter bereikbaar

Provincie, gemeente Tholen en het Waterschap werken al langer samen om de verkeersveiligheid en doorstroming rondom Oud-Vossemeer en Tholen te verbeteren. Na overleg met belanghebbenden gaan Provincie en gemeente twee projecten verder uitwerken en doorrekenen: een rondweg rondom Oud-Vossemeer en een nieuwe rotonde om bedrijventerrein Welgelegen te ontsluiten.

De afgelopen jaren is regelmatig overleg geweest met inwoners van Tholen, ondernemers en andere belanghebbenden. Zij konden aangeven welke plannen volgens hen de hoogste prioriteit hadden. Bewoners wilden graag als eerste de problemen in Oud-Vossemeer aanpakken; ondernemers en gemeente vonden het daarnaast van belang om de bereikbaarheid van Welgelegen en Tholen-stad te verbeteren. Beide punten worden nu opgepakt.​

Ontsluiting bedrijventerrein Welgelegen
Bedrijventerrein Welgelegen gaat in de toekomst uitbreiden. De behoefte aan een goede ontsluiting daarbij is groot. De gemeente Tholen ontwikkelt daarom een plan om de ontsluiting van het bedrijventerrein te verbeteren. Het idee is om een nieuwe ovonde aan te leggen op de N286 (Rondweg Tholen). Vanaf deze ovonde komt een nieuwe weg naar het bedrijventerrein. Deze weg wordt flexibel ontworpen zodat deze in een later stadium onderdeel kan zijn van de hoofdwegenstructuur. Daarmee wordt Welgelegen optimaal bereikbaar.

De plannen geven ook een impuls aan de doorstroming en verkeersveiligheid bij Tholen-stad. Met een nieuwe aansluiting verwachten we minder opstoppingen richting Thoolse brug. Daarmee wordt Tholen-stad beter bereikbaar, waarbij ook aan een goede fietsverbinding tussen de kern en het bedrijventerrein wordt gedacht.

Rondweg Oud-Vossemeer
De Molendijk is een belangrijke verkeersader tussen Oud-Vossemeer en Sint-Annaland. De weg loopt deels door de bebouwde kom van Oud-Vossemeer. Eigenlijk is de weg te bochtig en te smal voor de hoeveelheid verkeer die op de weg rijdt. Echt verrassend is dat niet, als je je realiseert dat de dijk al meer dan 500 jaar oud is. Met de aanleg van een vrijliggend fietspad is de Molendijk een stuk veiliger geworden voor fietsers. De veiligheid voor automobilisten laat echter nog te wensen over.

Vorig jaar is de maximumsnelheid op de Molendijk verlaagd naar 60 km/uur, maar automobilisten houden zich niet altijd aan de limiet. De vele auto’s die soms met hoge snelheid door de kern rijden, zorgen voor veiligheids- en leefbaarheidsproblemen. Provincie, gemeente Tholen en het Waterschap hebben daarom alternatieven bestudeerd om de verkeersdruk in het dorp op te lossen. De keus is gevallen op een rondweg aan de zuidkant van Oud-Vossemeer; het zogeheten badkuipmodel.

De Provincie Zeeland gaat dit tracé in 2019 uitwerken in een ontwerp met een kostenraming. Op deze manier ontstaat er inzicht in de ruimtelijke en financiële consequenties. Uiteraard betrekken we bewoners en andere belanghebbenden weer in dit proces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − twaalf =