Stadhuisconcert

Het was afgelopen zaterdag 20 juli, ondanks onweer en regenbuien, nog behoorlijk druk in het Oude Stadhuis in Tholen.

Het, door de Stichting Anthonie Keldermans Concerten georganiseerde Stadhuisconcert, was een verkenning van een aantal minder bekende maar geenszins ondergewaardeerde componisten uit Holland en Vlaanderen. De Vlaamse musici Fedra Coppens en Peter Verelst speelden op viool en vleugel muziek van de Hollander Willem Pijper en de tot Vlaming genaturaliseerde Marinus de Jong in hun programma “Holland en Vlaanderen, een muzikale symbiose”.

De exact honderd jaar geleden geschreven sonate van Pijper was duidelijk geïnspireerd door de sonate van de Franse impressionistische componist Claude Debussy. Het vioolpiano duo wist het delicate Franse karakter met een fijnzinnige voordracht fraai te treffen. De bombastische sonate van De Jong kreeg zijn bijna dominante allure van het eerste deel overtuigend mee door het meeslepende spel van de gedreven musici. Het laatste deel van dit stuk had duidelijke overeenkomsten met het Franse idioom, daarin aansluiting vindend met de sonate van Willem Pijper. Daarmee was de muzikale symbiose Holland-Vlaanderen aangeduid.

Het publiek was dermate enthousiast over dit mooi uitgevoerde verrassende programma, dat het door een langdurig applaus de musici verleidde tot een encore: het plezante stukje ” Guitare” van Eduard Lalo.

Na het Stadhuisconcert bespeelde Piet Hamelink het carillon van het Stadhuistorentje met een doordacht aansluitend programma met muziek van o.a. de, “what’s in the name”, Vlaming Geert d’Hollander.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 + dertien =