De SGP-fractie is benaderd met het signaal dat vrijwilligers die ingezet worden binnen de schuldhulpverlening soms heel lang (tot wel acht jaar) op hetzelfde dossier zitten. Dat roept vragen op over de inzet en ondersteuning van vrijwilligers op dit terrein.
De fractie stelde de volgende vragen aan het college van B&W:
- Hoeveel schuldhulpverleningsdossiers ‘lopen’ er op dit moment in de gemeente Tholen?
- Op hoeveel van deze dossiers zijn vrijwilligers ingezet?
- Welke criteria hanteert de gemeente in de keuze tussen de inzet van een vrijwilliger en de inzet van een professionele organisatie?
- Op welke manier worden vrijwilligers voorbereid op het begeleiden van cliënten in de schuldhulpverlening?
- Hoe worden de vrijwilligers ingezet? Gaat het bijvoorbeeld vooral om ondersteuning/begeleiding in het afbetalen van schulden of hebben ze ook een rol in de context van de onderliggende problematiek?
- Op welke manier worden vrijwilligers gedurende de looptijd van een dossier door de gemeente ondersteund?
- Waar kunnen vrijwilligers op terugvallen als zij merken dat zich binnen een dossier ongewenste ontwikkelingen plaatsvinden? Wat is hierover vastgelegd door de gemeente?
- Is het mogelijk dat vrijwilligers binnen een dossier moeten samenwerken met bijvoorbeeld een bewindvoerder, maatschappelijk werk, een mantelzorger, een mentor, enz?
- Worden lopende dossiers periodiek geëvalueerd en wordt dan ook de inschatting gemaakt of de inzet van een vrijwilliger nog relevant is voor het behalen van gestelde doelen?
- Hanteert de gemeente een maximum aantal jaren dat een vrijwilliger bij hetzelfde dossier betrokken kan zijn?
Graag hierbij een korte uitleg waarom wel of niet.