Rijden met gladheid


De regen en natte sneeuw kunnen zo nu en dan voor problemen zorgen. Hoewel de temperatuur in Tholen momenteel boven het vriespunt ligt, zou de temperatuur ’s nachts in opklaringsgebieden mogelijk onder de nul kunnen kruipen. Hierdoor kan plaatselijk gladheid ontstaan, met glijdende auto’s als gevolg. Daarom een aantal tips voor de bestuurders die echt de weg op moeten tijdens gladheid.
1. Kijk naar het weerbericht
Sneeuw is makkelijk te herkennen op de weg, maar ijzel is verraderlijk. Een bestuurder doet er dus goed aan om het weerbericht te checken voordat hij de weg op gaat. Zo kan hij rekening houden met eventueel gladde wegen.

2. Winterbanden
Iemand die de zomerbanden nog onder zijn auto heeft, kan de wagen beter thuis laten staan. Zodra de temperatuur onder de zeven graden komt, heeft een auto meer grip op de weg met winterbanden. Zeker onder winterse omstandigheden is een profieldiepte van minimaal vier millimeter van belang. Daarnaast is de kans op aquaplaning met winterbanden lager.

3. Rijd langzaam
Door de snelheid aan te passen, kunnen veel problemen voorkomen worden. Weggebruikers hebben meer controle over de auto en kunnen beter inspelen op onverwachte situaties als er wat langzamer wordt gereden. In het geval van een ongeluk zal er minder schade ontstaan door de lagere snelheid (en dus minder kracht).

4. Stuur voorzichtig
De kans op slippen is het grootst in de bocht. Een bestuurder doet er daarom goed aan zo rustig mogelijk te sturen. Op de rechte wegen is het van belang dat men ver vooruit kijkt. Hierdoor wordt automatisch rechter gereden.

5. Trek langzaam op
Wanneer een bestuurder optrekt, bijvoorbeeld wanneer hij de rotonde op rijdt, is het belangrijk dit rustig te doen. Wanneer de auto op een glad wegdek staat is het raadzaam in z’n twee op te trekken.

6. Houd afstand
Een verstandige bestuurder houdt voldoende afstand van zijn voorganger. Mocht de bestuurder voor hem de controle over de auto verliezen dan heeft hij nog voldoende tijd om af te remmen of uit te wijken. Ook wanneer een weggebruiker wil invoegen is het verstandig dit voorzichtig te doen en aan andere bestuurders om ruimte te geven. Invoegen vlak voor een andere bestuurder kan een levensgevaarlijke kop-staartbotsing tot gevolg hebben.

7. Niet hard remmen
In de meeste gevallen is remmen af te raden omdat dit de kans op slippen vergroot. Op het moment dat en bestuurder een bocht nadert, zal hij het gas ruim van tevoren moeten loslaten zodat remmen in de bocht niet nodig is. Mocht er onverhoopt toch een noodstop nodig zijn, dan kan er een beroep worden gedaan op het ABS. Hiervoor moet een bestuurder zowel de rem als de koppeling diep intrappen. Op het moment dat het rempedaal gaat trillen is het ABS in werking gesteld en blokkeren de wielen niet. Op deze manier kan de weggebruiker nog steeds sturen terwijl hij remt. In een automaat is dit systeem niet aanwezig, pompend remmen is dan de oplossing.

Autozaken op orde
Wie betrokken raakt bij een auto-ongeluk, en de veroorzaker van het ongeval is, moet een beroep doen op de autoverzekering. Na het auto overschrijven (op naam zetten bij het aanschaffen), is het afsluiten van een verzekering verplicht. De dekking bepaalt de mate van vergoeding bij een ongeval. Met een WA-verzekering wordt enkel de schade aan anderen vergoed. Enkel met een allriskverzekering wordt schade aan de eigen auto, door eigen toedoen, gedekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee − een =