Eind 2021 heeft onderzoeksbureau Citisens een burger- en ondernemerspeiling uitgevoerd voor de gemeente Tholen. Inmiddels zijn de uitslagen bekend, deze worden binnenkort gepubliceerd op de site waarstaatjegemeente.nl. De gemeente liet al eerder een dergelijk onderzoek uitvoeren.

Resultaten
De Burgerpeiling van Waarstaatjegemeente.nl laat zien hoe de gemeente presteert op vier maatschappelijke themavelden:

Themaveld Burgerpeiling

Themaveld Burgerpeiling

Score 2019

Score 2021

Woon- en leefklimaat

6,1

6,0

Relatie inwoner – gemeente

5,8

5,7

Gemeentelijke dienstverlening

6,4

6,4

Welzijn en zorg

6,2

6,3

Totale inspanningen

6,2

6,2

De Ondernemerspeiling laat zien hoe ondernemers de gemeente ervaren op vijf themavelden:

Themaveld Ondernemerspeiling

Score 2019

Score 2021

Bedrijfsomgeving

6,9

7,2

Gemeentelijke dienstverlening

6,8

6,9

Relatie ondernemer – gemeente

6,4

6,3

Gemeentelijke heffingen en regeldruk

6

6

Ondernemingsklimaat

6,7

6,9

Totale inspanningen

7,0

7,4

Onderzoeksopzet
Naast deze rapportcijfers hebben de peilingen ook uitgebreide informatie opgeleverd via ‘open vragen’, waarin inwoners en ondernemers concrete aandachtspunten konden aangeven. De gemeente gaat hiermee aan de slag. Op basis van de analyses van de gegevens uit de peiling kunnen gemeenten onderling vergelijken, hun beleid onderbouwen of verder vormgeven, besluiten aanpassen, lering trekken en inspiratie halen uit de mening van de inwoners en ondernemers. Iedere inwoner heeft kans gehad om deel te nemen aan het onderzoek. Hiervoor is men via verschillende kanalen uitgenodigd.

Direct Meten
In de meeste gevallen hebben inwoners niet vaak contact met de gemeente. Het is dan ook moeilijk om, als er eens een vraag gesteld wordt over het functioneren van de gemeente, weer precies voor de geest te halen hoe het contact verliep en wat men daar dan van vond. Vanaf 1 maart dit jaar is Tholen daarom gestart met Direct Meten. Dit houdt in dat men aansluitend op het contact met de gemeente al direct wordt gevraagd naar de ervaringen over dat contact. Dit levert duidelijke resultaten op en handvatten voor verbetering. Rapportcijfers voor balie- en telefoniecontact worden ook gegeven: de gemeente scoort daar een 8,4 en een 8,1.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in