Pianist Martin Oei doorgrondt Russische ziel

In een maximaal bezette Vierschaar van het Oude Stadhuis in Tholen gunde pianist Martin Oei zijn publiek afgelopen zaterdag een kijkje in “de Russische ziel”.

In het gelijknamige programma, dat onderdeel was van de serie Stadhuisconcerten van de Stichting Anthonie Keldermans Concerten, speelde hij werken van Liadov, Tsjaikovski, Rachmaninov en Stravinsky, een dwarsdoorsnede van Russisch componeren van eind 19e tot begin 20e eeuw. De eerste drie Laat-Romantici, de laatste de grote Russische vernieuwer.

Martin Oei is een representant van de pianisten van de jongste generatie die, na en onder invloed van de revival van de muziek uit Renaissance, Barok en Classicisme, ook in het Romantische repertoire andere dan de traditionelere wegen weten te bewandelen.

Dat uitte zich bij dit concert met name in het begrip “timing”. In dit wezenskenmerk in het vertolken van muziek herkent men de creativiteit van de concerterende musicus. Martin Oei weet er op een spannende manier mee om te gaan, zoals o.m. bleek in zijn interpretatie van de Elegie opus 3 nr. 1 van Sergej Rachmaninov. De luisteraar werd meegevoerd in deze diepzinnige Klaagzang, als ware het een persoonlijke ontboezeming van de pianist, geuit in een improvisatie, “de profundis”.

Opvallend was dat de vleugel, gebouwd door Feurich in 1908 te Leipzig, zich ook voor dit repertoire uitstekend leent. Pianist Martin Oei liet er zich positief over uit en werd duidelijk geïnspireerd door de klankkwaliteit van deze historische vleugel, hetgeen zich uitte in een zeer kleurrijk toucher.

Hij zal op 10 november dit jaar wederom in het Oude Stadhuis optreden, dan in het kader van de serie Avondconcerten van de Stichting Anthonie Keldermans Concerten. Daniël Wayenberg en Martin Oei zullen dan quatre-mains deze fraaie Feurich vleugel bespelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien + zestien =