Alt-mezzo Marjoke Kager en pianist Peter Verhoogt zullen op 10 augustus tijdens het Stadhuisconcert van de Stichting Anthonie Keldermans Concerten de luisteraars meenemen in dromerige sferen.
De muzikale hoofdmoot in het programma zijn de hoog-Romantische Wesendonck-Lieder van Richard Wagner.
De Wesendonck-Lieder zijn een liederencyclus voor vrouwenstem en piano van Richard Wagner uit 1857, geschreven op vijf gedichten van Mathilde Wesendonck. Wesendonck was de vrouw van Wagners mecenas, de koopman Otto Wesendonck. De componist onderhield met haar een stormachtige liefdesaffaire.
Mathilde Wesendonck schreef haar vijf gedichten gedurende de twaalf jaar dat de componist met zijn vrouw Minna sinds 1849 in Zwitserland in ballingschap leefde. Ze woonden in een klein huis in de buurt van Zürich, de stad waar de Wesendoncks hun residentie hadden. “Aangezien ik in mijn leven nooit het geluk van de liefde heb mogen proeven, wil ik voor de mooiste van mijn dromen een gedenkteken oprichten, waarin deze liefde van begin tot eind volledig tot bloei kan komen” schreef Wagner in 1854 aan Franz Liszt.
Nadat Wagner in september van 1857 het libretto van Tristan und Isolde had voltooid, zette hij de vijf gedichten van Mathilde op muziek. Uit de gedichten blijkt dat Mathilde de teksten van Tristan aandachtig bestudeerd moet hebben. Muzikaal gelden de liederen Im Treibhaus en Träume als voorstudies voor de opera Tristan und Isolde: ze zijn in deze opera respectievelijk in de prelude voor de derde akte en in de rustiger gedeelten van het duet in de tweede akte terug te horen.
Ter gelegenheid van Mathildes 29e verjaardag in 1857 arrangeerde Wagner Träume voor viool en kamerorkest.
In het programma klinken eveneens liederen en pianowerken van o.a. Robert Schumann.
De aanvang is om 15.30 uur, entree: vrije gift
Info: www.keldermansconcerten.nlAlt Marjoke Kager studeerde Engels alvorens zij haar klassieke zangopleiding begon. Vervolgens studeerde zij klassieke solozang aan het Utrechts Conservatorium.
Zij voerde meerdere cantates uit van J.S. Bach. Met het Mini Matthäusensemble voerde zij tijdens meerdere tournees de Matthäus Passion van Bach uit in een intieme, solistische versie van anderhalf uur op diverse locaties door heel Nederland. Ook vertolkte zij de alt solo in diverse oratoria van verscheidene componisten. In het operagenre vertolkte zij onder meer de rol van Maddalena in Rigoletto van G. Verdi met als regisseur Henk Poort en de rol van Mère Jeanne in de opera Dialogues des Carmélites van F. Poulenc die zij ten gehore bracht in o.a. Duitsland. Ook diverse andere opera rollen bracht zij over het voetlicht. Daarnaast vertolkte zij meerdere romantische liederen cycli en treedt zij op als alt soliste in samenwerking met diverse koren. Tevens verleent Marjoke regelmatig haar medewerking als alt aan koren en ensembles en is zij actief als zangpedagoge. Zij geeft zangles bij het Houtens Muziek Collectief, De Kom in Nieuwegein en bij KEC in Culemborg.
Peter Verhoogt studeerde orgel bij Peter van Dijk en aan het Arnhems Conservatorium bij Bert Matter. Bijvak piano volgde hij aldaar bij Jacques Hendriks.
Hij was winnaar van het Domstad Orgelconcours. Verder heeft hij Muziekwetenschap gestudeerd aan de Universiteit in Utrecht. Zijn eindscriptie was een echtheidsonderzoek van in de jaren ’80 ontdekte orgelwerken die aan Bach werden toegeschreven. Ook heeft hij Kerkmuziek en koordirectie gestudeerd. Sinds 1994 is hij werkzaam bij de Zeister Vrije School als euritmiebegeleider. Hij is dirigent-organist in de Willlibrorduskerk te Bodegraven. Tevens begeleidt verschillende koren en geeft orgelconcerten in de omgeving van Utrecht.