Let op, trekkers rijden per 1 januari 40 kilometer per uur

Op 1 januari 2021 wordt de maximumsnelheid voor tractoren verhoogd van 25 kilometer per uur naar 40 kilometer per uur. Ook geldt vanaf dat moment een registratie- en kentekenplicht voor alle landbouwvoertuigen op de openbare weg.

Verkeersveiligheid
Met deze landelijke wetswijziging zal het snelheidsverschil tussen verschillende voertuigen op de weg kleiner worden. Het is belangrijk dat weggebruikers rekening houden met sneller rijdend landbouwverkeer. Naast de snelheidsverhoging zal het verplicht worden om alle landbouwvoertuigen te registeren en te voorzien van een kentekenplaat. Samen met de mogelijkheid tot handhaving dragen deze zaken bij aan de verkeersveiligheid op de weg.

Wat betekent de wetswijziging voor Zeeland?
In de praktijk rijdt al veel landbouwverkeer over rondwegen/ 80 km-wegen, bij voorkeur ingericht met een parallelstructuur en passeerstroken voor een veilige doorstroming van het verkeer. Bovendien is er in de provincie al het Kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland dat zich richt op het veilig en vlot verplaatsen van landbouwverkeer over grotere afstanden en tegelijkertijd op het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming van het overige verkeer. Landbouwverkeer mag vanaf 1 januari 2021 daar waar het is toegestaan 40 km per uur in plaats van 25 km per uur.

Gedeputeerde Provincie Zeeland en voorzitter van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (het ROVZ), Harry van der Maas geeft aan: “In Zeeland hebben we veel te maken met landbouwverkeer op de weg. De afgelopen paar jaar hebben we als wegbeheerders flink geïnvesteerd in een veiligere infrastructuur. Met de nieuwe wetswijziging blijven wegbeheerders zelf verantwoordelijk voor het openstellen van wegen voor het landbouwverkeer. Voorwaarde blijft dat de wegen goed en veilig ingericht zijn om landbouwvoertuigen op te vangen”.

Marien Weststrate, lid van het dagelijks bestuur van waterschap Scheldestromen: “De verhoging van het snelheidslimiet voor landbouwverkeer maakt andere keuzen in de verkeersveiligheid mogelijk. Landbouwverkeer door de bebouwde kom of rond de bebouwde kom? Er liggen aanmerkelijke kansen voor meer veiligheid van agrarische ondernemers, fietsers en wandelaars. Laten we deze kansen pakken en bijvoorbeeld wegvakken die nu nog gesloten zijn voor landbouwverkeer openen.”

ZLTO en Cumela geven aan dat: “In de provincie Zeeland werken we al 10 jaar met een kwaliteitsnet landbouwverkeer. Het vaststellen ervan ging met de kaart op tafel en met input van zowel wegbeheerders als weggebruikers. Deze werkwijze heeft geleid tot begrip voor elkaars soms uiteenlopende opvattingen en heeft een dynamische knelpuntenlijst opgeleverd. Dankzij deze aanpak kunnen de gevolgen van de wetswijziging op een redelijk eenvoudige manier worden doorgevoerd. Steeds meer wegbeheerders van buiten de provincie Zeeland lijken nu ook op deze wijze te willen gaan werken. En dat is goed nieuws.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × vijf =