Japanse finesse in Stadhuisconcert Tholen

“Finesse” was het sleutelwoord bij het Stadhuisconcert afgelopen zaterdag in Tholen.

Het adagium van de organiserende Stichting Anthonie Keldermans Concerten “historische uitvoeringspraktijk gaat hand in hand met een authentiek instrumentarium” werd in optima forma gestalte gegeven.

De Japanse Chie Hirai bespeelde de fortepiano uit 1805, gebouwd door Johannes Zahler te Brno, die door eigenaar en restaurateur Gijs Wilderom ter beschikking was gesteld. Dit fantastische historische toetsinstrument, momenteel opgenomen in de Geelvinck collectie te Zutphen, bewees onder de fijnzinnige handen van Chie Hirai over ongekende expressiemogelijkheden te beschikken. Enerzijds door de met leer beklede hamerkopjes bijna zo helder als een klavecimbel, anderzijds met diepe fraai belijnde bastonen. Chie Hirai’s interpretatie van de voor dit type instrument gecomponeerde repertoire was logischerwijze gedacht vanuit de 17e en 18e-eeuwse retorica en affectenleer die tot ver in de 19e eeuw bepalend was.

Het was zeer interessant haar het concert te horen openen met een sonate van Domenico Scarlatti, geschreven voor klavecimbel, maar klavier technisch en stilistisch vooruitwijzend naar de pianoforte. Op het in de Weense stijl gebouwde instrument speelde Chie Hirai van Mozart zijn variatiereeks over “Ah, vous dirai-je Maman” (bij de kinderen in de zaal beter bekend als “altijd is Kortjakje ziek”, waar ze met glinsterende oogjes naar luisterden). De fortepianist wist het karakter van de verschillende variaties raak te typeren, ook gebruik makend van het register “moderator”, de omfloerste klankkleur die door het pianomechaniek tot stand gebracht kan worden. Zij deed dat ook in het eerste deel van de Mondscheinsonate van Beethoven omdat de componist dat voorschrijft, zoals eveneens het ingedrukt houden van het dempingspedaal, waardoor een desolate en dromerig betoverende atmosfeer tevoorschijn wordt geroepen.
In de Klavierstücke van Schubert liet de fortepianist door haar goed getimede verhalende spel, haar fijnzinnige toucher en haar cantabile speelwijze de Liedcomponist Franz Schubert in zijn wezenlijke kern spreken en zingen. Op innemende wijze lichtte Chie Hirai de composities en de kenmerken van het instrument in half Nederlands en half Engels toe.

Na haar uiterst gloedvolle uitvoering van het laatste deel van Beethovens Mondscheinsonate bedankte Chie Hirai het langdurig applaudisserende publiek met een toegift: de Turkse Mars van Mozart werd het uitbundige slotstuk van dit indrukwekkende concert. De door omstandigheden niet aanwezige gitarist Izhar Elias zal alsnog in de concertserie van de Stichting Anthonie Keldermans Concerten worden opgenomen.

Het volgende en laatste Stadhuisconcert op zaterdagmiddag van dit seizoen zal op 25 augustus worden gegeven door het Vlaamse ensemble “Kampa Kampa!” Zij brengen Franse chansons en Argentijnse tango’s. Het eerstvolgende Avondconcert wordt gegeven op vrijdag 5 oktober om 20.15 uur. Dan zal ensemble “De van Swieten Society” met fortepianist Bart van Oort het programma “Mozartiade” uitvoeren.

Kaarten kunnen worden gereserveerd via info@keldermansconcerten.nl
De gehele serie Avondconcerten is te vinden op www.keldermansconcerten.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × drie =