Experimenteren in de keuken doe je zo!

Het avondeten is de maaltijd waar de gemiddelde Nederlander het meeste tijd aan spendeert. Dit komt omdat het avondeten ook de maaltijd is waar men het meeste tijd beschikbaar voor heeft. Waar het ontbijt en de lunch voor en tijdens het werk worden genuttigd, wordt het avondeten genuttigd na de werkdag. Omdat je meer tijd beschikbaar hebt rondom de bereiding van het avondeten is dit ook bij uitstek de maaltijd waar je het gemakkelijkst mee kunt experimenteren. Door de experimenteren rondom het avondeten leer je gevarieerd eten en koken! Gevarieerd eten is belangrijk omdat je hierdoor diverse voedingsstoffen tot je krijgt. Het is daarom ook belangrijk om gevarieerd te eten en het experimenteren met eten hangt hier direct mee samen. Omdat het experimenteren in de keuken zo belangrijk is geven we je in deze blog drie tips op het gebied van experimenteren in de keuken!

Het aanleren van nieuwe keukens
Je kunt gemakkelijk experimenteren in de keuken door het jezelf aanleren van nieuwe keukens. Koken uit nieuwe keukens betekent nieuwe gerechten en daarmee diversiteit in jouw kookgedrag. Door te leren koken uit nieuwe keukens kun je bepaalde producten met elkaar combineren waarvan je de combinatie waarschijnlijk nooit voor ogen had gezien. Het aanleren van nieuwe keukens is hierom erg belangrijk om de diversiteit in jouw kookgedrag te beïnvloeden. Als je namelijk consistent uit dezelfde keuken blijft koken, kom je ook structureel voedingsstoffen tekort die niet in deze specifieke keuken worden uitgelicht. Als je jezelf nieuwe keukens wilt aanleren kun je het beste beginnen met gerechten die relatief dichtbij jouw welbekende keuken liggen. De kans op falen wordt hierdoor geminimaliseerd. Als je bijvoorbeeld bekend bent met het koken van een Indonesische nasi, begin dan met het koken van een Surinaamse nasi voordat je overgaat tot een Surinaamse roti!

Veranderen van je kookgedrag begint… nu!
Beginnen met het veranderen van het kookgedrag is erg moeilijk. Dit komt omdat je niet merkt dat je iets tekort komt totdat je anders hebt meegemaakt. Als je dus vandaag in de supermarkt staat en denkt: “Wat eten we vandaag”, denk dan vooral: “Iets anders”! Door je dagelijkse eetpatroon zo snel mogelijk te doorbreken raak je gewend aan verandering en vernieuwing. Hoe langer je hier namelijk mee wacht, hoe sneller je dit ook weer vergeten bent. Ondersteuning van familie en/of huisgenoten is hierin is ook erg belangrijk. Als je een nieuw gerecht op tafel zet, zal dit namelijk zeker niet onopgemerkt blijven. Als je tijdens het nuttigen van het diner om feedback en terugkoppeling vraagt zul je al snel merken dat ook de eters de variatie waarderen. Je kunt de feedback meenemen in de voorbereiding van het komende gerecht en hierdoor een steeds beter diner op tafel zetten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

16 − 9 =