Dansant Barok duo in Oude Stadhuis Tholen

Blokfluitist Thomas Triesschijn en clavecinist Aljosja Mietus speelden tijdens het Stadhuisconcert van de Stichting Anthonie Keldermans Concerten muziek van Telemann, Corelli en Bach.
Deze componisten contrasteren enigszins in compositiestijl. De cosmopolitische stijl van Telemann staat tegenover de lichtvoetige Italiaan Corelli, terwijl Bach op doorwrochte Duitse wijze uiterst creatief polyfoon en harmonisch rijkgeschakeerd componeert.

Deze aspecten werden in het programma van de energieke musici op interessante wijze geëtaleerd. De letterlijk en figuurlijk “dansante” en uiterst expressief “blazende” Thomas Triesschijn wist het kenmerkende aspect van ritmiek in de muziek uit de Barok volledig tot zijn recht te laten komen door articulatie, boeiende agogiek en verrassende maar weloverwogen tempofluctuaties. Hierbij Aljosja Mietus louter als begeleider benoemen zou hem zeer zeker te kort doen. Zijn improviserende basso continuo spel ondersteunde en accentueerde fraai de muzikale impulsen die de solist aangaf. Ook Aljosja Mietus soleerde, hij speelde de “Ouverture nach Französicher Art” van Bach. Een weloverwogen interpretatie, het juiste “gravement” in het Franse dansante ritme, extraverter in de fuga, op een wijze die de toonsoort b-mineur recht deed.

Dit nog jonge duo dat reeds op internationale podia optrad, in Engeland, Frankrijk en Duitsland, onder meer als leden van het ensemble The Counterpoints, vormt een volstrekte muzikale eenheid, zowel technisch als muzikaal. Hun reeds jarenlange samenwerking werpt zijn vruchten rijkelijk af, zoals bleek in het Barokke programma dat zij uitvoerden in de Raadzaal van het monumentale Oude Stadhuis in Tholen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 + 6 =