Concert Daniël Wayenberg en Martin Oei

Onder de ludieke titel “Rachmaninov in de polder” gaven afgelopen zaterdag twee prominente pianisten in een volledig uitverkocht Oude Stadhuis van Tholen een memorabel concert.

Daniël Wayenberg en Martin Oei, sinds 2012 een piano-duo vormend, speelden vnl. Russische muziek, zowel solo als quatre-mains.

Martin Oei begon het programma met de minder bekende Anatoli Liadov. In zijn 4 Preludes bleek zijn muziek enerzijds te wortelen in de Romantiek, anderzijds vooruit te wijzen naar de 20e eeuw. Martin Oei wist beide aspecten met een intelligente interpretatie overtuigend voor het voetlicht te brengen.

Een aantal Preludes van de Russische romanticus Rachmaninov werden uitgevoerd door romanticus Daniël Wayenberg. Het brede, lang fraserende, gebaar werd gecombineerd met fraaie detaillering, gepaard aan een toucher dat de prachtige Feurich-vleugel uit 1908 van zijn warme kant liet horen. De 5e Prelude “alla marcia” resoluut en robuust, de 4e Prelude “andante cantabile” zangerig en ontroerend.
Na een interessant uitgebreid exposé over de muziekpraktijk in het Rusland van eind 19e eeuw, speelde meesterpianist Wayenberg het zeer uitdagende “Islamey” van Mili Balakirev, dat destijds tot de technisch meest gecompliceerde pianocomposities behoorde. Wayenberg speelde het grillige stuk ” aus einem Guss” , het publiek verbluffend met zijn overrompelend epaterend spel.

Uitzondering in het programma was de als Hongaar geboren Franz Liszt. Martin Oei speelde van hem “Après une Lecture du Dante”. Deze jonge pianist beschikt over expressiemogelijkheden die van het meest introverte cantabile tot het meest explosieve con fuoco gaan, muzikale eigenschappen die noodzakelijk zijn om de uiterst contrastrijke pianowerken van Liszt volledig recht te doen. Onder de virtuoze handen van Martin Oei werden zowel de poëtische passages als de overdonderende diaboliek op intense wijze uitgebeeld.

Het laatste onderdeel van het concert, dat was georganiseerd door de Stichting Anthonie Keldermans Concerten, werd ingenomen door de “Six Morceaux” van Sergei Rachmaninov voor piano quatre-mains. De twee pianisten die op een aantal punten, zoals leeftijd en postuur, enigszins van elkaar verschillen, vormden als duo een muzikale eenheid. De zes stukken, soms meditatief, soms grillig, met elementen uit de Russische volksmuziek doorspekt, waren het klapstuk van de avond. Het zeer aanstekelijk spel monde uit in een staande ovatie waarin het voltallige publiek haar grote waardering uitte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × 4 =