Betoverend concert in Oude Stadhuis Tholen

Het was een uitdagend concert wat het Zeeuws fluit-piano duo afgelopen zaterdag uitvoerde in het Thoolse Oude Stadhuis, dat wederom tot de laatste plaats was bezet.

Fluitiste Maaike van der Heijdt en pianist Rien Balkenende pasten in hun programma “La flûte enchantée” de sandwich-formule toe: veelal gekend geapprecieerd repertoire werd afgewisseld met muziek uit de tweede helft van de 20e eeuw dat is geschreven in een idioom dat van de luisteraar hoge concentratie vereist.

In beide vormen was het duo duidelijk in haar element. De musici begonnen met de bekende, ontspannen en dansante fluitsonate van Francis Poulenc die werd gevolgd door “de” Prélude van Claude Debussy, nl. de Prélude à l’après-midi d’un faune. Dit orkestwerk uit 1890 klonk in een fluit/piano bewerking uit 1925. Maaike van der Heijdt wist de lome en betoverende atmosfeer van dit lange Impressionistische stuk van begin tot het einde vast te houden. Opvallend was haar smaakvolle toepassing van het vibrato dat bijdroeg aan de intieme sfeer die het stuk wil weergeven. Rien Balkenende wist op de Feurich-vleugel uit 1908 haar voortreffelijk muzikaal te ondersteunen.

Hierna volgde een pittig ingrediënt in de sandwich. In “Le merle noir” ofwel “de merel” van Olivier Messiaen, gecomponeerd in 1951, bleek dat de dwars”fluit” zijn oorsprong vindt in de natuur. Een technisch hoogstandje dat door de fluitiste in menselijke hoedanigheid overtuigend werd “gefloten”.

Na een fraaie Fantaisie van Gabriel Fauré, waarin het Zeeuws fluit-piano duo eveneens blijk gaf een hecht ensemble te zijn, volgde het klapstuk van de middag: de intrigerende Sonate voor fluit en piano van Rudolf Escher, geschreven in zijn sterfjaar 1980. Zelfs in dit vrij recente stuk was de liaison met het Franse Impressionisme nog waarneembaar.
In zijn toelichting gaf Rien Balkenende aan dat het zeer waarschijnlijk is dat deze sonate bij dit concert voor het eerst in Zeeland is uitgevoerd. Wellicht was het voor sommige toehoorders een uitdagende ervaring om met deze moderne klankwereld kennis te maken, en lag de nadruk op de lettergreep “dwars” in dwarsfluit. Desondanks dankte het publiek het duo met een welgemeend applaus voor de zeer knappe uitvoering van deze in meerdere opzichten gecompliceerde muziek.

De Stichting Anthonie Keldermans Concerten heeft met dit concert aangetoond de gehele klassieke muziekliteratuur te willen presenteren. De collectie toetsinstrumenten die in stijl dezelfde klassieke periodes bestrijken, bleek ook bij dit concert de muzikale en historische meerwaarde van het Oude Stadhuis te zijn.

De wekelijkse Stadhuisconcerten duren t/m 26 augustus, elke zaterdag om 15.30 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − twintig =